Home Leden Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de inrichtingseisen van een behandelruimte?

    De masseur moet beschikken over een voor de uitoefening van zijn handelingen voldoende geoutilleerde praktijkruimte. Tenminste moet aanwezig zijn: massagetafel/stoel, voldoende ondersteunende materialen, voldoende afdekmateriaal, voldoende licht en ventilatie, gelegenheid tot ontkleden. Tevens draagt de masseur bij gebruik van elektrische apparatuur zorg voor de veiligheid van de cliënt en zichzelf. Minimale specificaties behandelruimte:

    • De massage tafel moet van alle kanten te bereiken zijn.
    • Een minimale afmeting voor een sportmassage praktijk is zodanig gekozen dat de masseur alle handelingen kan uitvoeren in een voor zijn gezondheid verantwoorde houding.
    • De vloer is bij voorkeur van een niet te glad maar makkelijk schoon te houden oppervlak.
    • (ont)-Kleedgelegenheid is aanwezig.
    • Indien er geen gescheiden ruimte voor het aan en ontkleden voorhanden is verlaat de sportmasseur de praktijk tijdens het omkleden van de cliënt.
    • De inrichting bestaat minimaal uit: (verstelbare) massagetafel, krukje, stoel, verbandtrommel en voldoende ondersteunende kussens en rollen.
    • Bij voorkeur zijn er ramen aanwezig voor een natuurlijke lichtinval.
    • Er is geen inkijk van buitenaf in de praktijkruimte mogelijk. Ramen en deuren zijn voorzien van een bij voorkeur harde en goed stofvrij te houden stoffering. (rolgordijnen, luxaflex, kunststof lamellen etc.)
    • De temperatuur kan voldoende geregeld worden (± 20º is aan te bevelen)
    • Verlichting moet voldoende zijn voor een goede uitvoering van de behandeling (massage en anamnese) zonder dat de cliënt er hinder van ondervind.
    • Een sportmassage praktijk is zoveel mogelijk stofvrij.
    • Er is voldoende afdekmateriaal (handdoeken en lakens) die na elke behandeling ververst worden.
    • Gelegenheid om de handen te wassen voor en na een massage is noodzakelijk in of in de nabijheid van de massageruimte.
    • Indien mogelijk zijn een tafel en twee stoelen aanwezig om een ontspannen gesprek en anamnese te doen en tevens de gelegenheid om notities te maken.Vertrouwelijke gegevens zijn niet toegankelijk voor derden.
    • Na iedere behandeling dient de vloer gecontroleerd te worden op resten massageolie om uitglijden te voorkomen.

  • Als ik mijn lidmaatschap op wil zeggen, voor wanneer moet ik dit dan doen?

    Wanneer je het NGS lidmaatschap op wilt zeggen dien je dit te doen voor 1 december. Je lidmaatschap wordt dan vanaf 1 januari daaropvolgend stop gezet. Klik om je lidmaatschap op te zeggen. Je ontvangt vervolgens van ons een ontvangstbevestiging van de opzegging.

  • Ik ben woonachtig in het buitenland. Hoe kan ik mijn contributie overmaken?

    Geef aan je bank de volgende codes en het rekeningnummer van het NGS door, dan kan het geld zonder probleem overgemaakt worden.

    • IBAN: NL46 RABO 0138 0410 91
    • BIC: RABONL2U

  • Waar kan ik facturen van het bijwonen van scholingen en contributie voor mijn administratie opvragen?

    Als lid kun je in het ledenportaal facturen van contributie en nascholingen, georganiseerd door de NGS-afdelingen, downloaden.

  • Hoe verleng ik mijn licentie?

    Voorwaarden licentie verlengen:

    1. je hebt voldoende punten voor de scholingen behaald. Klik voor meer informatie.
    2. op het moment dat je nieuwe licentie ingaat is je reanimatiecertificaat geldig. Klik voor een overzicht van organisaties waar u een reanimatiecursus kunt volgen. 

    Heb je aan alle voorwaarden (scholingen en reanimatie) voldaan en wil je de licentie verlengen dan doe je het volgende:

    1. Stuur een geldig reanimatiebewijs naar info@ngsmassage.nl.
    2. Ga naar onze webshop
    3. Vul je gegevens in en reken de licentie af.
    4. Wij checken of je voldaan hebt aan de voorwaarden (scholingen en reanimatie).
    5. Voldaan aan de voorwaarden dan wordt in december de nieuwe licentiepas verzonden. Niet voldaan? Dan verneem je van ons wat je moet doen om wel aan de voorwaarden te kunnen voldoen. 

  • Kan ik teveel behaalde punten 'meenemen' naar de volgende licentieperiode?

    20% van teveel behaalde studiepunten kunnen worden meegenomen naar de volgende periode van 5 jaar, met een maximum van 3 punten.

  • Hoe kan ik mij aanmelden voor een bij- en nascholingsbijeenkomst en/of evenement?

    In de NGS-agenda staan alle scholingen vermeld die je kunt volgen in het kader van je licentieverlenging. Wordt de scholing georganiseerd door een NGS-afdeling dan schrijf je je in via het ledenportaal.  Wordt de scholing georganiseerd door een andere aanbieder dan schrijf je je in via de website van deze aanbieder. 

    Per scholing staat vermeld hoeveel accreditatiepunten deze oplevert. 

  • Ik heb me opgegeven voor een bijeenkomst maar moet deze annuleren, hoe doe ik dit?

    Is de organisator van de scholing een NGS-afdeling, dan kun je tot maximaal 14 kalenderdagen voor de bijeenkomst kosteloos annuleren. Bij minder dan 14 kalenderdagen wordt de bijdrage niet gerestitueerd. Bij annulering of omboeking kun je contact opnemen met het NGS bureau: info@ngsmassage.nl

    Is de organisator een externe aanbieder dan dien je contact op te nemen met deze organisator. Zij kunnen andere annuleringsvoorwaarden hanteren dan het NGS. 

  • Kunnen mijn cliënten een behandeling declareren bij een zorgverzekeraar?

    Alleen de sportzorgmasseur wordt vergoed door een aantal zorgverzekeraars:

    1. FBTO: in de module Conditie en Fitheid zit ook sportzorgmassage:  € 150 per jaar,
    2. Interpolis: vergoeding vanuit de collectieve aanvulling MeerHockey: 50% tot maximaal € 50 per jaar. 
    3. Zilveren Kruis: via de collectieve verzekering (via bv. werkgever of sportbond): 50% tot maximaal € 50 per jaar.

    Om voor vergoeding in aanmerking te komen dient de sportzorgmasseur te zijn gecertificeerd door de Stichting Certificering Actoren in de Sportgezondheidszorg (SCAS).  Let op: er zijn geen vergoedingen voor sport- en wellnessmassage. 

    Speciaal voor sportzorgmasseurs hebben we een banner gemaakt die je kunt gebruiken op je website om potentiële cliënten te attenderen over deze vergoeding. Tevens hebben we een afbeelding gemaakt die je kunt gebruiken om aan te geven dat je bent gecertificeerd door de SCAS.

  • Ik ben sportzorgmasseur en gecertificeerd door de SCAS, maar zie niet alle gevolgde scholingen in het ledenportaal staan. Hoe kan dat?

    Als sportzorgmasseur, gecertificeerd door de SCAS, dien je gevolgde scholingen bij te houden in het dossier van de SCAS. Zij kunnen zo aan het einde van de periode van certificering zien of je hebt voldaan aan de voorwaarden om opnieuw gecertificeerd te worden. 

    Heb je vragen over het dossier of de werking daarvan dan neem je contact op met de SCAS via telefoon: 030-2252290 of email: info@scascertificering.nl